2016. június 8., szerda

Búvárszivattyú javítás

Nyár, meg meleg, meg locsolás...

Nyáron többnyire meleg van, és ilyenkor a gondos kertészek és lelkes gyepészek reggeltájt vagy estefelé locsolnak, méghozzá- aki teheti- kútból. És aki teheti az gyakorta az alant bemutatott vibrációs szivattyúval teszi, annak ellenére, hogy az ilyen gépezetek kifolyócsövét szűkíteni nem szabad- tehát lehet vele locsolni, de anélkül, hogy spriccelős fejet tennénk a cső végére ugyanis ez komoly pluszterhelést jelent a szivattyúnak.

Az itt bemutatott darab ugyan nem leégéstől szenved- mint a legtöbb- , de mivel többször találkoztam már ilyen hibával, így egy bejegyzést megér.

Ezek a szivattyúk- amik inkább pumpák :)- egyébként felépítésük alapján nagyon megbízható és strapabíró szerkezetek. Drasztikus orosz környezethez tervezték őket drasztikus orosz hadimérnökök, ezért különösebb törödést nem igényelnek. Olyannyira, hogy akár a kútban is lehet hagyni őket télire, semmi bajuk nem lesz- a kifolyócsőből a víz idővel visszajut a kútba, tehát a hiedelemmel ellentétben nem fagy be.

Azt persze figyelembe kell venni, hogy manapság már leginkább kínai vagy ukrán szivattyút lehet találni, ezek minősége természetesen elmarad a hajdani ruszkikétól (gyengébb anyagok, vékonyabb tekercselés), de azért többé- kevésbé megbízhatóak. Amelyik pár óra működés után elmegy vadászni, azt szépen vissza kell vinni a boltba, vissza kell kérni az árát, és másik típussal kell próbálkozni.

Érdemes- e foglalkozni a problémás szivattyúval?


Attól függ!
Ha leégett(ed), akkor házilag nagyon macerás a javítás, ugyanis az elektromágnes (tekercselés) műgyantával bele van 'ragasztva' a házba. Viszont ha sikeresen kiszeded, és újratekercseled (kb 2x 400 menet, 0,7 mm huzalból, de persze a mérvadó a szétbontásnál számolt menet és a mért huzalátmérő ), aztán vákumolva kiöntöd ismét műgyantával, akkor lehet tovább használni :) (Ha Te esetleg ilyet csinálsz, megkérlek fotózd vagy videózd le a procedúrát, mert szívesen kitenném a blogba! )

Ellenben ha nem leégés a hiba, akkor érdemes lehet megkísérelni a javítást. Jó esetben ilyen egyszerű problémát fogsz találni, mint a bemutatott darabé. 

Ez szép és jó, nade ha nem tudjuk? 

Megelőző hibakeresés :) 


Nos tehát adott egy ilyen szivattyú. Tegyük fel, nem tudunk róla semmit. Egyetlen egyszerű és biztos módszerrel megállapítható, hogy érdemes- e vele HÁZILAG foglalkozni. 
Tegyük le a garázs előtti betonra, és egy pillanatra dugjuk -lehetőleg külön biztosított, hogy adott esetben ne az egész házban menjen el az áram- konnektorba. Egy pillanatra, nem többre, mert a "szárazon futás" nem üzemi körülmény! (Amúgy rendesn ijesztő hangja lesz, ha jó :) )Igen pici idő is elég, hogy megfigyeljük: mozog- e a jószág :) Ha elindul valamerre az áram hatására. akkor nincs leégve, érdemes lehet szétszedni. Ellenben ha leveri a biztosítékot, vagy csak csendben búg, de nem 'megy sehová', akkor vélhetően döglődő darab...

Búvárszippancs szétszedése


 Akinek eddig esetleg nem volt világos, erről a gépezetről van szó: 


Belső felépítése ilyen: 



És a körben elhelyezett négy darab csavar 'tartja össze'. 


Ezek általában rozsdásak, de csavarlazító használatával oldhatóak :)

Ha szerencsés vagy- mint én- akkor ezt fogod látni:

A dugattyyú -a csészealj forma gumi, ami lökdösi felfelé a vizet- rögzítése szétrázódott. Ennyi a hiba. 


Tehát a kép közepén látható csavaranyát, hüvelyt és alátétet kell csak visszatenni a helyére. Hihetetlen, de tényleg létező hiba :) Összerakás után a szivattyú újra jó lesz! Javaslom új műanyagbetétes anyacsavar használatát, esetleg pillanatragasztó vagy csavarrögzítő adagolását a menetre összerakás előtt! 


Ez a masina másik része. Balra a műgyantába foglalt elektromágnes, jobbra a vibrátorrész az amortizátorgumival. Ennek elvben ilyen tisztának kell lennie, ugyanis ide víz nem kerülhet, a fémfelületek pedig nem talákozhatnak egymással- mert akkor szétverődnek! 

Ha már megemlítetem ezt, akkor szólok: nagyon fontosak a megfelelően beállított hézagok! 
Ehhez itt egy kép, a hézagadatokkal: 

A hézagoló alátétek- amiket komolyabb szétszereléskor láthatunk- fontosak! Ha állítgatni kell a hézagokat, a fent megadott legalacsonyabb értéken kezdjünk, majd rakjuk össze a szippancsot, próbáljuk ki nagy vödör vízben vagy hordóban, és ha nem megfelelő, akkor 0,5 mm- enként növeljük a hézagokat! De különben ha rám hallgattok, azt csináltok, amit akartok :)

Végezetül pár (kettő) jellegzetes hiba: 

Leégés oka- szárazon (elfogyott a víz a kútból) járatott szivattyú, vagy gyenge konstrukció (pl alulméretezett tekercselés)

Csökkenő vízszállítás oka
  • A beszívónyílásokon pici kavics bement, és benn maradt a láb/ visszacsapószelepnél, így az nem tud lezárni :)
  • Kezdődő leégés :(
  • A visszacsapó szelep vagy a dugattyú gumija elöregedett, elrepedt. Ezt sokszor csak hajlítgatva lehet észrevenni. 
  • Eltörött a tengely- de legalább cserélhető, csak bele van ütve a vasba. 
  • Elrohadtak a hézagolóalátétek :)
Sok sikert a javításhoz! 


Itt egy másik búvárszivattyú mesés szétszedését láthatod az én tollamból: Link
Itt meg egy másikfajta szivattyú javítását más tollából: Link

Ez pedig egy lelkes és hozzáértő(vé vált) olvasó, nevezetesen Tamás esete és kiegészítése: 

Egy tesco-s occójános darabbal hozott össze a sors. Sajnos, annyira nem occó, hogy kidobajm, és vegyek egy másikat. Főleg, ha javítható. Lehet nem kellett volna piszkálnom? Tavaly kaptam apámtól. Sokat futott darab. A nyarat végigdolgozta, de nem tetszett a teljesítménye. Felhozta a vizet az 5m mély ásott (és tiszta) kútból, de elég harmatosan. Leírásod alapján szerintem a dugattyúhézag lehet a probléma gyökere. Plusz valami csörgött benne. Ez zavart a legjobban. Persze, a tél helyett most kezdtem el foglalkozni vele, mikor már nagyon kéne :-)
 
 Szétszedtem. Nem erre számítottam. Ilyen, ha a helyén van a membrán:
sziv_1.jpg 
 
 De, lejár a tengelyről. S mintha direkt így lenne kitalálva:
sziv_2.jpg

Tamás tőlem próbált segítséget kérni, de hála az égnek, épp akkor nem értem rá. És most jön az, ami miatt tulajdonképpen beépítem ide ezt az egészet: Fogta magát és elkezdett keresni! Képzeljétek el, egy ember, aki megtalál valamit az interneten! Kövessétek a példáját- legalább akkor, ha engem értek el, vagy nem válaszolok :-P
 
...megfejtettem a nagy rejtélyt ! :) 
 
Közben rájöttem magamtól. Leírom, bár nem hinném, hogy más is belefut ilyenbe. Az a csoda, hogy egyáltalán működött! Íme:

sziv_9.jpg
 
Kikövetkeztettem, mi történhetett. Valaki buherálta ezt a szivattyút. Elrontotta a menetet a tengely végén. Levágta az elnyalt menetet, megfúrta a tengelyt. Végül beleütött egy féligmenetes 6-os csavarból mértre vágott darabot a furatba. Ez beleszorult, majd erre tette fel a membránt. Ami a képen látszik, hogy ahol a furat véget ért, ott valamikor eltört az egész.Innentől csak ütögette a tengely a membránban maradt részt. S talán csak a membrán rugalmasságának, és hogy véletlenül pont megfelelő pozícióban volt, köszönhető, hogy valamellyire működött a cucc. Egyértelműen nem mostanában tört le, mert rozsdás volt. A tengely részt (a töréstől balra) én köszörültem meg, hogy lássam mi a helyzet. A javítás még jó is lehetett volna, ha az illető mondjuk kétoldalt bevágja megfúrt részt, és belehegeszti a 6-os csavarból levágott darabot, majd szépen elköszörüli a varratot.
Szétszedtem a donor darabot is. Mindenből összeválogattam a legjobb állapotú alkatrészeket, majd összeraktam. A hézagok is rendben vannak.
 
 
Nehezen találtam róla videókat, de amikor az első meglett, onnatól már jött a többi. Néhány, ami nekem hasznos volt:
Az első, amiben 0:30-nál egy animáció gyönyörűen bemutatja a működést. Ekkor csodálkoztam rá, hogy egyáltalán hogyan is volt képes működni az enyém. A videó további részében szétszerelés is van, illteve 6:45-től a membrán hézag mérése!!!
A "tengelyes" videó. Ebből néztem ki, hogyan kell lebányászni a tengelyről a részeket.
Még egy jó kis apró darabokra szedős videó:

https://youtu.be/7DFHYw0YeqY

Mind oroszul van. Ezt a fajta szivattyút sok helyen "orosz típusú vibrációs búvárszivattyúnak" hívják. Lehet, orosz találmány. Passz, nem néztem utána.

Köszönöm a kiegészítést! 


14 megjegyzés:

  1. Szia,

    A felső membránnál lévő 1..2mm-es hézag mérése hogyan történik? Hogyan tudom, hogy pontosan mekkora az aktuális hézag?

    Köszi, Tamás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Macerásan. A szivattyút szétszeded, és azon részére ami az amortizátor gumihoz kerül, ráteszel valami egyeneset. Ezt alapnak véve tolómérő mélységmérő részével bemérsz, ez lesz az egyik adat. A másik adat az amortizátor gumi és a membrán felső széle közötti távolság.
      OKés? :)
      Csak ügyesen!

      Törlés
    2. Tisztelt Uram,
      Szeretnék érdeklödni, hogy membranos szivattyunak torténhet baja, ha a nyomooldalt "befogjuk" 10-30 masodpercre ôránként? Köszönöm.

      Törlés
    3. Üdvözletem!
      Tisztázásképp: Nem üzemszerű a kifolyó csövet szűkíteni ezeknél a szivattyúknál. A "befogás"-t gondolom úgy érti, mintha egy csap lenne elzárva. Ezt szerintem nem sokáig fogja tolerálni a szivattyú, mivel a víznyomás megnő, nagyobb lesz a terhelés, a hűtés pedig csökken- az átfolyó víz is hűti a rendszert. Természetesen a szivattyú minőségétől is függ, hogy meddig bírja ezt, lehet, hogy hetekig, lehet, hogy évekig- nem tudom megmondani mert nem próbáltam. Ettől függetlenül, ha huzamosabban szükséges így használni, valamiféle szelepet, vagy pl egy darab 'izzadó tömlőt' kéne beépíteni a nyomó oldalra, hogy kímélje a szivattyút. De ez csak az én véleményem.

      Törlés
  2. Hol lehet kapni alkatrészt pulsatingpump 280wat memrajos szivattyú

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!
      Mivel ez egy névtelen- felteszem Tesco- szivattyú, így nem tudok konkrét boltot írni. Javaslom nézze meg mezőgazdasági boltban, tapasztalatom szerint ott szoktak ilyenekhez alapvető alkatrészeket árulni, vagy tudják, hova kéne fordulni.
      K.Á.K.

      Törlés
  3. Üdvözletem Ádám! Mire lehet következtetni, ha az elektromágnes fémrészek kormosak, nem pedig fémtiszták? Érdemes takarítani? Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdvözlet!

      Remek kérdés. Majd meditálok rajta, mert őszintén szólva fogalmam sincs. Persze mondhatnék okosat- például, hogy az nem korom, hanem a páralecsapódástól oxidálódik a fém, és a mágnesesség hatrására feketedik- de csak feltételezés lenne.
      Finom szálú drótkefével vagy konyhai fémdörzsivel megtakaríthatja, de jelentősége szerintem nincs :)

      Sajnálom, hogy nem tudtam érdemi választ adni.

      Legjobbakat!
      Ádám

      Törlés
  4. Kedves Ádám! Mi baja lehet a szivattyúnak ha hordóban kipróbálva teljes nyomással tolja a vizet de a kútba leengedve már csak pislákol...az érdekes hogy eleinte nyomta a vizet teljes gőzerővel kb egy hét múlva már csak pislákolva! 55 m kútról van szó!És homokot akarjuk kiszedni vele!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv!

      Nos, ha végigolvassa a saját hozzászólását, talán maga is rájön:)
      Szerintem a szivattyúnak nincs baja, egyszerűen elfogyott a víz a kútból, vagy már kevés, és ezért hoz fel keveset a szivattyú.

      Azzal azért gondolom tisztában van, hogy sem iszapot sem homokot sem hasonlókat nem lehet ezzel szívatni, pláne nem ilyen mélységből.

      Természetesen én magam is kísérleteztem vele- mivel nem vagyok normális-, hogy eliszaposodott kutat takarítsak, de saját tapasztalatom alapján ez így nem működik. Úgy működik, ha leereszt a szivattyú mellé egy csövet- slagot pl.- és azon keresztül vizet nyom a kútba- mondjuk a hálózatból, mert annak van rendes nyomása. Ezzel felkavarja a homokot, és a vízzel együtt ki tudja majd szívni a szivattyú. Hogy ez mennyire gazdaságos vagy p*csölős, azt mindenki döntse el maga :)

      Törlés
  5. Üdv Ádám!
    Egy tesco-s occójános darabbal hozott össze a sors. Sajnos, annyira nem occó, hogy kidobajm, és vegyek egy másikat. Főleg, ha javítható. Lehet nem kellett volna piszkálnom? Tavaly kaptam apámtól. Sokat futott darab. A nyarat végigdolgozta, de nem tetszett a teljesítménye. Felhozta a vizet az 6m mély ásott (és tiszta) kútból, de elég harmatosan. Leírásod alapján szerintem a dugattyúhézag lehet a probléma gyökere. Plusz valami csörgött benne. Ez zavart a legjobban. Persze, a tél helyett most kezdtem el foglalkozni vele, mikor már nagyon kéne :-) Megpróbálok google drive-ről képeket linkelni. Rövidítve, hogy áttekithető marajdon az irományom.
    Szétszedtem. Nem erre számítottam. Ilyen, ha a helyén van a membrán:
    https://tinyurl.com/y6kay8mp
    De, lejár a tengelyről. S mintha direkt így lenne kitalálva:
    https://tinyurl.com/yckjkhfz
    https://tinyurl.com/8wkadj6d
    https://tinyurl.com/3f82hanb
    Megtaláltam azt is, mi csörgött benne. Először is a fenti képeken látható zárt tengelyanya alatt az alátét. Aztán meg még volt a beszívó nyílásban is kettő:
    https://tinyurl.com/hdjr9wrj
    Ha ezek hézagolók, akkor eléggé furcsán voltak benne. Pont, ahogy a képen látható. Mintha csak beleejtették volna. Mintha valaki buherálta volna.
    A visszacsapó szelep gumiját tartó csavar fejének is hiányzik a fele.
    https://tinyurl.com/3fj3t3hf
    Van egy donor felsőrészem, ami pont olyan felépítésű, mint az általad írottakban. Viszont ez öregebb. De a membránja jó állapotú:
    https://tinyurl.com/4satbjdc
    https://tinyurl.com/zn48yhsr
    https://tinyurl.com/2p9c5tw9
    https://tinyurl.com/5n6c82m3
    Ránézésre elég leharcolt a lengéscsillapító gumi, de megfogva, megnyomogatva, nem tűnik rossznak. Csak a felülete ilyen csúnya. Kérdésem az lenne, van-e tipped, hogy az eredetit lehet-e úgy összerakni, hogy rendesen működjön. Ne csörögjön, és nyomja rendesen a vizet. Vagy tegyem rá a donort? Emezt meg eltegyem tartalékba a jó membrán miatt?

    Köszönöm, ha válaszolsz!
    Üdv,
    Tamás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv Tamás!
      Válaszolok, persze, csak nem most :) Nincs kapacitásom, hogy meglessem a képeket, így maradjunk annyiban, hogy holnap este, legkésőbb holnap után jelentkezem, addig pihentesd a gépet- vagy próbálkozz. Oké?
      És legközelebb nyugodtan mailezz, ott könnyebb a képküldés ;-)

      Törlés
    2. Közben rájöttem magamtól. Leírom, bár nem hinném, hogy más is belefut ilyenbe. Az a csoda, hogy egyáltalán működött! Íme:
      https://tinyurl.com/5n97vua7
      Kikövetkeztettem, mi történhetett. Valaki buherálta ezt a szivattyút. Elrontotta a menetet a tengely végén. Levágta az elnyalt menetet, megfúrta a tengelyt. Végül beleütött egy féligmenetes 6-os csavarból mértre vágott darabot a furatba. Ez beleszorult, majd erre tette fel a membránt. Ami a képen látszik, hogy ahol a furat véget ért, ott valamikor eltört az egész.Innentől csak ütögette a tengely a membránban maradt részt. S talán csak a membrán rugalmasságának, és hogy véletlenül pont megfelelő pozícióban volt, köszönhető, hogy valamellyire működött a cucc. Egyértelműen nem mostanában tört le, mert rozsdás volt. A tengely részt (a töréstől balra) én köszörültem meg, hogy lássam mi a helyzet. A javítás még jó is lehetett volna, ha az illető mondjuk kétoldalt bevágja megfúrt részt, és belehegeszti a 6-os csavarból levágott darabot, majd szépen elköszörüli a varratot.
      Szétszedtem a donor darabot is. Mindenből összeválogattam a legjobb állapotú alkatrészeket, majd összeraktam. A hézagok is rendben vannak. Egy pillanatra bedugtam így ideiglenesen összefogatva.
      https://tinyurl.com/4xbfemd3
      Jó hangja van. Már csak 4 db. új 8-as csavar+anya kell, és mehet le a kútba. Na jó! Először vödrös teszt lesz :-)


      Nehezen találtam róla videókat, de amikor az első meglett, onnatól már jött a többi. Néhány, ami nekem hasznos volt:
      Az első, amiben 0:30-nál egy animáció gyönyörűen bemutatja a működést. Ekkor csodálkoztam rá, hogy egyáltalán hogyan is volt képes működni az enyém. A videó további részében szétszerelés is van, illteve 6:45-től a membrán hézag mérése!!!
      https://youtu.be/xlu5PvecPy0
      A "tengelyes" videó. Ebből néztem ki, hogyan kell lebányászni a tengelyről a részeket.
      https://youtu.be/KEeXQHeL1jM
      Még egy jó kis apró darabokra szedős videó:
      https://youtu.be/7DFHYw0YeqY

      Mind oroszul van. Ezt a fajta szivattyút sok helyen "orosz típusú vibrációs búvárszivattyúnak" hívják. Lehet, orosz találmány. Passz, nem néztem utána. Ádám leírásában is orosz a felépítési ábra. De nem is kell érteni a szöveget. Jól látni mit hogyan kell csinálni.

      Törlés