2014. május 15., csütörtök

Macskás éjjelilámpa

Haló népségek!
Kicsit döcög a blog, mi?....Pedig van ám anyag, csak nincs érkezésem rá, hogy feltegyem. :)

Viszont most, csak ma, csak nektek, akciósan... egy üdítően érdekes, kicsit retrós projekttel jelentkezem. Emlékeztek még azokra az éjjeli lámpákra, amiket falra lehetett akasztani (már a falba rakott csavarra), nem voltak csak részben burkolva és általában gyerekszobákban voltak? A lényegük annyi volt, hogy egy darab műanyaggal vagy szövettel takarták el az izzót, hogy ne süsse ki a kisded retináját...

Na! Egy ilyet gondoltam ki feleségem részére, mivel készen nem találtam megfelelőt, megfelelő áron- hiába fogyasztói társadalom. Nagy szívfájdalma volt az asszonynak, hogy nem érte el a -már- régi éjjeli lámpa kapcsolóját az ágyból, csak nagyot nyújtózva. Mondtam, meghosszabbítom a drótot. Ő mondta "áhh". Oké -reflektáltam-, de jegyezzük fel, hogy felajánlottam XD

De nem adom ám fel ilyen könnyen, majd én, majd jól megmutatom :D
Kigondoltam, hogy csinálok neki lámpát, ami praktikus - eléri a kapcsolót- és egyben ízléses is- na, ez annyira nem sikerült, de jópofa lett az eredmény :)

Elkezdtem keresni az ötletemhez megvalósítási módokat a neten. A terv az volt, hogy valamiféle macsek motívumos lámpa kéne, ami egyszerű ám mégis praktikus. Szóval macska sziluetteket kerestem, és találtam is. Ezt választottam ki :
Megtetszett, ahogy zsebre dugott kézzel lazán fütyörész a macska a képen- nem csak az asszony szereti ám a macskákat amúgy /illetve minden állatot szeretünk, csak a nemnormális, idegbeteg ork postásnőt nem a szomszédban...

Nos, a farkát túlzásnak éreztem, de a teste és a szemei pont jók. Elkezdtem anyagot keresni, valamint fontolgattam a megvalósítást. Az egyértelmű volt, hogy a macska mögé kerül egy izzó, vagy kisméretű fénycső- pl szkennerből bontva.
A fénycsövet hamar elvetettem, mert dugasztáp meg inverter kell hozzájuk, és így együtt már túl nagy lett volna a helyigény, nem is beszélve arról, hogy : 1. Az inverter melegszik, 2. A fénycső sérülékeny, 3. A dugasztáp, ha folyamatosan be van dugva, folyamatosan fogyaszt, még ha keveset is.
Szóval eldőlt: egy E14- es gyertyaforma izzó lesz az macsku mögött, és pont.

Még lamentáltam kicsit azon, hogy akasztós vagy talpas- avagy álló- lámpa legyen, de végül a lustaság győzött. Nem érted, mi? Cizellálom: Ha talpas lámpát csinálok, az kicsit több meló és több anyag, viszont, ha kész, akkor kész. Ha akasztós lesz a lámpa, akkor megcsinálom a lámpát, utána fúrnom kell a falba egy lukat, tiplit, csavart kell betennem, fel kell lógatnom a macsekot, össze kell magam után takarítanom- mivel a szobában van a fal, amibe lukat kell fúrnom, nem tudom kihozni a műhelybe- nem is beszélve arról, hogy be kell vinnem a lakásba a fúrógépet, sőőőt, utána vissza is kell hozni ... Nem macerázunk, egy macska képes megállni a saját lábán. Akkor is, ha lámpa :)

Rágyújtottam- tudom, káros, nem is azért mondom, hogy te, kedves olvasó rágyújts, csak megemlítettem, mert a történet szempontjából lényeges, ugyanis a füstön keresztül megláttam egy szép szál szalagparkettát- vagy laminált préselt fát(?), amit szobákba tesznek. Nálunk is ilyen van, nem rossz találmány, főleg, ha jobb minőségűt vesz az ember.
Ebből lesz a macska!

Felnagyítottam tehát a macskás képet A/4 re és kinyomtattam, majd kivágtam és rárajzoltam a laminált parkettre.

A rajzolás után vágás következett. A macska szemeit is dekopír fűrésszel vágtam ki, mert baromi ügyes vagyok. Előtte mondjuk fúrtam bele lyukakat, hogy egyszerűbb legyen a manőver. Könnyebb lett volna biztosan lombfűrésszel, de ez kéznél volt :) A vágott részeket kicsit megsmirgliztem, mert szeretek smirglizni...
Ezután gondolkodás következett, hogy min és hogyan álljon álljon a lámpa. Mint oly sokszor sokan mások a történelemben, én is a természetben kerestem példát. Bementem a házba Pocok macskához, hogy megnézzem, hogyan áll, illetve ül zsebre dugott kézzel :)

A következőkre jutottam:
1. A macska, ha teheti fekszik.
2. A macska eredendően három dimenziós élőlény, ezért bármit tesz vagy nemtesz, nem dől el a térbeli kiterjedése miatt.
3. A későbbiekben némi csalétek alkalmazásával megfigyeltem, hogy a macska a farkával balanszíroz.

Heuréka! Tehát, kell egy farok, amitől a 2D- s macska sziluett 3D- s lesz, és nem dől fel. Mi sem egyszerűbb. Alapul vettem az elkészült deszkamacska alfelének méretét, kanyarítottam hozzá egy farkat előre, egy kerek tomport hátra és kész- erről külön nem készült kép, mea culpa!

Az összefogatást az E14 es foglalatot tartó lemezzel, és némi sziloplaszttal oldottam meg. Csavarozni akartam, de remekül tartja a sziló, úgyhogy letettem róla. Íme festés közben:
Jónéhányszor átfestettem, mire elnyerte végleges, fényes fekete színét. Mondhatnám, hogy zongoralakk kivitel, de nem eladásra készült :D



 Itt jól látszik a lemez, ami két darabot összetartja. Mivel fából van a lámpa, hagyjunk távolságot az izzó /fényforrás/ és az 'előlap' között!

 Jól mutat, csak fura kicsit, hogy nincs szeme. De majd jól megoldom, mert én a problémák helyett a megoldásokra szoktam fókuszálni :) Nem rossz dolog amúgy, javaslom mindenkinek, ahelyett, hogy rágnánk a sz%*+t, és azon morfondíroznánk, miért állunk szemben valami problémával, keressünk rá megoldást!
 És mindenre van megoldás! Foszforeszkálós csillagból lett szeme a cicc nek. Átrajzoltam a sablonról a csillagra és kis ráhagyással kivágtam. Ilyen hátulról- tudom, nem szép, de ez nem látszik használat közben.
 Természetesen a szemeket szilóval rögzítettem. Mit tagadjam, szeretem ezt az anyagot :)
Ezen a képen látszik egyébként, hogy a lemezhez gyorskötözővel odafogattam az elektromos vezetékeket, mert azokat illik rögzíteni!

 Ugye milyen frankó? És ami még érdekes- pedig nem volt tervezve- az az, hogy az izzó lekapcsolása után a macska szemei még egy jó ideig foszforeszkálnak. Tudom én, hogy az igazi macskában nincs izzó és csak "visszatükrözi" a fényt a szeme, de volt idő, mikor az emberek azt hitték, hogy a macskák szeme elraktározza a nap fényét, ezért világít a sötétben. Ha nem hiszed, utána lehet nézni, ne legyél rest, legyél művelt ! XD
 Ilyen sötétben. A fényképezést meg majd gyakorlom, persze...
A kapcsolóról annyit, hogy lábkapcsolót tettem rá, mert azt találtam praktikusnak. A Lámpa a hálószoba padlójára került terv szerint, a kapcsoló pedig közvetlen az ágy mellé, hogy kedves nejemnek ne kelljen éjjel nyújtóznia- csak, ha akar :)

Tartalomjegyzék

Zenék

2 megjegyzés:

  1. Kedves Ádám!
    Primagáz Sisesta-m van, korábban tökéletesen működött. Az őrláng begyújtása után az első panel is ég/melegít, de a gomb elengedése után minden elalszik. Ezt a hőelem vagy a mágnes hibája okozhatja? Tele palack van a készülékben. A múlt héten pár percig működött, mind a három panel melegített kb. 5 percig majd kialudt. Azóta nem tudom újra üzemeltetni. Lenne valami ötlete erre?
    Köszönöm:
    András

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves András!
      Sanszos, hogy a hőelem vagy a mágnes a ludas, de az is előfordulhat, hogy egyszerűen nem éri el a láng a termoelemet, és nem melegíti eléggé. Ez szétszedéskor fog kiderülni.
      A termoelemről írtam már bejegyzést, ezt javaslom olvasásra, remélem segítség:
      https://skmod.blogspot.com/2018/10/egesbiztosito-ellenorzes-hirtelen.html

      Sok sikert!
      Kovács Ádám K.

      Törlés